Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Theorie van de verpleegkunde en wetenschappelijk onderzoek
Docenten
- Hoing Christine
- Wilbers Els
- Vanhelleputte Philine
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Inleiding in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek' van het tweede jaar brugopleiding
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
- De student stelt zijn eigen verpleegkundig handelen in vraag en legt daarbij het verband tussen het eigen handelen en het
aangereikt theoretisch kader (vpk)
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
- De student kan het belang van een duidelijke mensvisie binnen de verpleegkunde aangeven en kent de relatie tussen een reductionistische en een holistische mensvisie(vpk)
- De student legt uit wat het beroepsgeheim voor verpleegkundigen betekent en illustreert dit met concrete voorbeelden(vpk)
-De student kan de behoeften van de cliënt benoemen vanuit verschillende perspectieven (somatisch, psychosociaal, existentieel) en deze gegevens analyseren en herleiden naar hanteerbare verpleegproblemen (vpk)
-De student stelt haalbare doelstellingen en een gericht zorgplan op en kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de 8 basisprincipes(vpk)
- De student kan de verschillende visies op verpleegkunde verwoorden en aspecten van deze visies herkennen in concrete situaties.
- De student kan de belangrijkheid van verpleegmodellen aantonen en de specifieke kenmerken van de verschillende modellen
analyseren, naar waarde schatten en in een casus aangeven welk verpleegmodel in de situatie het meest bruikbaar is. De student kan het nut van de verpleegkundige diagnostiek en de taxonomie voor de verpleegkundige praktijk aangeven.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
- De student kan weergeven waarom verpleegkundig onderzoek van belang is voor het verpleegkundig onderzoek (woz)
- De student kan de belangrijkste begrippen zoals deze gebruikt worden in het wetenschappelijk onderzoek uitleggen aan de hand van eigen voorbeelden (woz)
- De student kent de verschillende soorten onderzoeken en kan deze herkennen in een wetenschappelijk artikel (woz)
- De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten(woz)
- De student kan eenvoudige oefeningen omtrent statistiek maken (woz)
- De student analyseert verpleegkundige wetenschappelijke literatuur ifv wetenschappelijke waarde en bruikbaarheid (woz)
- De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieën (vpk)
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
-De student beschrijft hoe de gegevensstroom verloopt binnen het verpleegteam en binnen het multidisciplinair team (vpk)
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
-De student kan verpleegkunde definiëren vanuit de wet op verpleegkunde en situeert zijn eigen handelen binnen dit wettelijk kader en het competentieprofiel van de associatie KULeuven (vpk)
-De student kan uitleggen wat het aandeel is van de vpk theorievorming in het professionaliseringsproces van verpleegkunde (vpk)
21. Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economische, sociaal en ethisch beleid
-De student kan de maatschappelijke evoluties en de medische ontwikkelingen aangeven die van invloed zijn op de gezondheidszorg en hierbij de gevolgen voor de verpleegkunde aangeven (vpk)
Inhoud
Deel 1: Theorie van de verpleegkunde (C. Hoing & A. Van de Velde: 10 CU - 4 SP)
In inleiding van de verpleegkunde kwam het ontstaan en het belang van verpleegwetenschappen aan bod.
In het opleidingsonderdeel theorie van de verpleegkunde wordt dieper ingegaan op de verpleegkundige diagnostiek en enkele verpleegkundige theorieën en modellen. Hierbij worden concepten en methoden uit de verpleegwetenschappen gebruikt. Het is de bedoeling deze theoretische begrippen en methoden te vertalen naar de dagelijkse praktijk met voorbeelden en aan de hand van casussen.
Deel 2: Wetenschappelijk onderzoek (E. Wilbers: 9 CU - 4 SP)
Om de kwaliteit van de zorgverlening op peil te houden wordt steeds meer verplegingswetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. Omdat de verpleegkundige hiermee geconfronteerd zal worden, is het noodzakelijk dat deze een zicht krijgt op het belang ervan, de soorten onderzoek en de rol van de verpleegkundige hierbij.
Vertrekkend van het uitgangspunten ‘levenslang leren’ en ‘streven naar professionalisering’ mag van de bachelor in de verpleegkunde verwacht worden dat deze de onderzoekspublicaties kan beoordelen en tracht de onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Theorie van de verpleegkunde
Handboeken
- Verpleegkunde concepten en methoden
- Zakboek verpleegkundige diagnosen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Wetenschappelijk onderzoek
Handboeken
- Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties - een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheidszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Theorie van de verpleegkunde |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% | Wetenschappelijk onderzoek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 100% |