Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Ontwikkelingspsychologie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties 4de graad verpleegkunde
eindcompetenties Levensfasen, eerste programmajaar Brugprogramma
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzichten uit de ontwikkelingspsychologie leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers, leert hij rekening te houden met de behoeftes en gevoelens en benadert kritisch zijn eigen handelen.
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan
Student heeft aandacht voor de bekommernissen van cliënten en bouwt een gepaste vertrouwensrelatie op
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
Student verantwoordt eigen handelen in diverse zorgsituaties vanuit theoretische kennis over ontwikkelingspsychologische processen en suïcide.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student observeert en analyseert vanuit ontwikkelingspsychologische kennis en suïcide klinische symptomen klachten en reacties van patiënten op hun ziek zijn
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
Student identificeert verband tussen verpleegproblemen en – diagnoses, behoeften, observaties en behandelingen betreffende hechtingsproblematieken en suïcidaliteit
8. Doelstellingen bepalen en verpleegkundig zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
Student onderbouwt bij hechtingsproblematieken en suïcidaliteit zijn doelstellingen vanuit de theorie
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14.Handelen in functie van kwaliteitszorg
Student is in staat om over de kwaliteit van het verpleegkundig handelen te reflecteren in functie van het theoretisch onderwijs
Inhoud
Ontwikkelingspsychologie past goed binnen een holistische en eco-psycho-somatische visie op ziekte en gezondheid. Hoe mensen bepaalde levenservaringen (bv. ziekte, tegenslagen, opname in een instelling enz.) beleven, wordt immers sterk bepaald door de ontwikkelingsfase waarin ze zich bevinden. Inzicht hierin kan zorggevers helpen mensen beter te begrijpen en te begeleiden.
In het eerste hoofdstuk wordt vanuit de levenslooppsychologie, het ‘aanleg en/of milieu’ vraagstuk, de theorie van Erikson en de hechtingsproblematiek een globaal kader geschetst om naar de menselijke ontwikkeling te kijken. In de volgende hoofdstukken worden enkele ontwikkelingspsychologische vraagstukken in verband met adolescentie en de ouder wordende mens uitgewerkt: is adolescentie een emotioneel moeilijke periode? nuanceert de psychogerontologie de negatieve beeldvorming op bejaarden? zijn vragen waarop in de cursus een aanzet tot antwoord wordt gezocht. Tenslotte wordt de zelfmoordproblematiek uitgediept: welke verklaringsmodellen bestaan er over dit probleem? is het alleen maar een vraag naar aandacht? kan het voorkomen worden en wat betekent dit dan naar begeleiding toe? In het licht van deze laatste vraag komt ook de opbouw van het zelfbeeld aan bod.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | | 100% |