Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Geriatrische pathologie 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kutten Miriam

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Opleidingsonderdeel Anatomiey, fysiologie en pathologie 1



Eindcompetentie

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
12. Primaire en secundaire preventie toepassen.
Goede verpleegkundige zorg vereist vooreerst een zorgvuldige verpleegdiagnose en vervolgens een professionele opvolging van het geïndividualiseerde zorgplan.
De kennis van de anatomie en fysiologie is de basis voor het begrijpen van de pathologie en wordt verondersteld gekend te zijn vanuit het opleidingsonderdeel anatomie, fysiologie en pathologie 1. In dit opleidingsonderdeel werd de pathologie van de besproken stelsels ook voldoende belicht.
In deze cursus wordt aan de hand van casusbesprekingen, artikels, laboratoriumresultaten, foto– en beeldmateriaal, etc ... getracht een dieper inzicht te verwerven in geziene leerstof.
De doelstelling hierbij is de aangeboden leerstof van het opleidingsonderdeel anatomie, fysiologie en pathologie 1 op een synthetiserende, meer praktische en visuele manier te benaderen.
Dit moet ertoe leiden dat de student de wetenschappelijke en medische terminologie vlot(ter) leert begrijpen én hanteren.
De student leert ook op een wetenschappelijk verantwoorde manier te redeneren met betrekking tot fysiologische en pathologische processen.
De student moet tenslotte een zinvolle boodschap kunnen distilleren uit medische literatuur en zo nodig een verhelderende presentatie kunnen verzorgen voor cliënten en/of collega’s.
Daarnaast zal in deze cursus ook nog dieper ingegaan worden op de farmacologie.

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
De student geeft - na kritische reflectie - aan in welke omstandigheden moet doorverwezen worden naar andere disciplines voor de verdere opvolging en zorg van de zorgvrager.
De student maakt zich de nodige vaardigheden eigen om in functie van prioriteiten deze verwijzing te realiseren naar intra-, trans- en extramurale instanties.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
De student toont interesse voor nieuwe inzichten en vernieuwingen en is bereid via permanente vorming het eigen handelen bij te sturen. De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich levenslang bij te scholen want de medische wetenschap evolueert voortdurend.

Inhoud

1. Hematologie en cardiovasculair stelsel
2. Respiratoir stelsel
3. Neurologie

De cursus geriatrische pathologie is een aanvulling op de cursus anatomie, fysiologie en pathologie 1. Er wordt getracht vaardiger te worden in het verzamelen van medische informatie om te komen tot een hanteerbare diagnose, meer inzicht te verwerven in wat een concrete aandoening voor een patiënt betekent en alert te worden voor mogelijke verwikkelingen.
Zo wordt de theoretische kennis van het opleidingsonderdeel anatomie, fysiologie en pathologie 1 hier verder uitgediept.

Er wordt tevens een overzicht gegeven van de farmacologie per stelsel met bemerkingen qua nevenwerkingen en contra-indicaties.
Verder wordt er getracht meer inzicht te geven in de beschikbare technische onderzoeken: zowel laboratoriumanalyses als medische beeldvorming komen aan bod.
Zo nodig wordt verdere toelichting gegeven over behandelingen (heelkunde, enz.).
Via casussen wordt gestreefd naar de praktische toepassing van pathologie, farmacologie en technische onderzoekstechnieken.

Bibliografie
Algemeen
* Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie, Gecommentarieerd geneesmiddelenrepertorium, 2007.
* L.J. Carpenito, Zakboek verpleegkundige diagnosen, Noordhoff Uitgevers B.V., 2e druk.
* M. B. Coëlho, Zakwoordenboek der geneeskunde, 2006.
* J.T.E. De Jong, Interne geneeskunde, Bohn Stafleu Van Loghum, 5e druk, 2007.
* J.T.E. De Jong, Chirurgie, Houten / Diegem, Bohn Stafleu Van Loghum, 2002.
* J. Dequeker, De kunstenaar en de dokter, Davidsfonds / Leuven, 2006.
* D. De Veer (e.a.), Beknopte Integrale ziektenleer, Maarssen, 2003.
* H. de Vries (e.a.), Diagnostiek van alledaagse klachten II, Bohn Stafleu Van Loghum, 2004
* A. S. Fauci (e.a), Harrison’s Principles of Internal Medicine, Mc Graw-Hill, 17e druk, 2008.
* H. Feneis, Geïllustreerd anatomisch zakwoordenboek, Bohn Scheltema en Holkema, 2006
* H. Ferner (e.a), Sobotta Atlas van de menselijke anatomie, deel 1 en 2, Bohn Stafleu Van Loghum, 3e druk.
* H. Fritsch, W. Kühnel, Sesam atlas van de anatomie, deel 2 Inwendige organen, HBUitgevers, V.H. Univers. Pers, 2006
* E.G. Harff, Algemene en speciële pathologie, Elsevier, 5e druk, 2000.
* L.C. Junqueira, J. Carneiro, Functionele histologie, 10e druk.
* L.L. Kirchmann, Anatomie en fysiologie van de mens, Utrecht, 2003.
* K. Kok, Anatomie, fysiologie en pathologie, Reed business, 13e druk, 2008.
* W.D. Reitsma (e.a), Differentiële diagnostiek in de interne geneeskunde, Houten / Diegem, 1998.
* C.F.H. Rosmalen, S. Thomas, Farmacotherapie voor de huisarts, Bohn Stafleu Van Loghum, 1996.
* S. Silbernagl, Sesam atlas van de fysiologie, HBUitgevers, V.H. Univers. Pers, 2008.
* A. Stevens (e.a.), Pathologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 2003.
* L.M. Tierney (e.a), Current medical diagnosis and treatment, Stanford / Connecticut, 1999.
* E.H. Van de Lisdonk (e.a), Ziekten in de huisartspraktijk, Utrecht, 1994.
* P. Van Royen (e.a), Bundeling aanbevelingen voor goede medische praktijkvoering, Domus medica, 2006.
* W. Van Steenbergen, Handboek medische ziektenleer voor niet-medici, Uitgeverij Acco, 2006.
* F. Verstappen (e.a.), Medische basiskennis, Lemma BV, Utrecht, 2004.
* M. J. Zaagman-van Buuren, Algemene ziekteleer, Houten / Diegem, Bohn Stafleu Van Loghum, 1997.

Hematologie en cardiovasculair stelsel
* Zie algemeen
* H.A. Bokser (e.a.), Leidraad cardiologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 2e druk, 2007.
* D. Dubin, Snelle interpretatie van ECG’s, Maarssen, 3e druk, 1998.
* J.C. Kluin – Nelemans, M.F. de Brouwer, Hematologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 1e druk, 2005.
* I.L.D. Nauta, Het cardiovasculair formularium, Bohn Stafleu Van Loghum, 6e druk, 2007.
* A. Prins, F.W.A. Verheugt, Cardiologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 2e druk, 2004
* E.E. van der Wall (e.a.), Cardiologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 2e druk, 2008

Respiratoire pathologie
* Zie algemeen
* Bijblijven, 2007/23/09, COPD, Bohn Stafleu Van Loghum, 2007, 7 - 49.
* Bijblijven, 2007/23/10, Astma, Bohn Stafleu Van Loghum, 2007, 5 - 48.
* W. de Backer (e.a.), Handboek longziekten, Uitgeverij Acco, 1e druk, 2007
* E. Bodart, I. Dab (e.a.), Astma en het kind, Belgische Kring Kinderlongartsen, 2004
* M. Demedts, Longziekten, Van Gorcum, 4e druk, 1999
* H.A.M. Kerstjens, B.S. Boot, Zorg rondom COPD, Bohn Stafleu Van Loghum, 1e druk, 2006
* H.E. van der Horst (e.a.), Astma en COPD, elsevier Gezondheidszorg, 1e druk, 2001

Neurologie
* Zie algemeen
* H.J. Gelmers, Neurologie voor verpleegkundigen, Van Gorcum, 8e druk, 2006
* R. Gonsette, Multiple sclerose, de ziekte, hoop en werkelijkheid, Brussel, 1997.
* J.B.M. Kuks, J.W. Snoek, H.J.G. Oosterhuis, Klinische neurologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 16e druk, 2007.
* J.B.M. Kuks, H.J.G.H. Oosterhuis, J.M. Fock, Praktische neurologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 1e druk, 2004.
* H.J.G.H. Oosterhuis, Oefenboek Neurologie, Elsevier Gezondheidszorg, 5e druk, 2008.
* H. Van Crevel (e.a), Handleiding neurologisch onderzoek, Houten / Zaventem, 2e druk, 1995.
* E. Ch. Wolters, H.J. Groenewegen, Neurologie, 3e druk, 2004
* E. Ch. Wolters, G.J. Hazenberg, Leidraad Neurologie, Bohn Stafleu Van Loghum, 1e druk, 2003.
* B. Zonneveld, Het neurologisch onderzoek, Utrecht, 2e druk.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Onderwijsvorm

Er wordt een cursus ter beschikking gesteld, opgesteld door de betrokken lector.
De lessen worden vooral als hoorcollege aangeboden en soms als werkcollege.
De student dient af en toe kleine denkoefeningen thuis af te werken of uit te voeren.
De student wordt gestimuleerd tot het stellen van vragen en het raadplegen van de bibliotheek.

Evaluatie

Mondeling examen

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%