Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Psychiatrische verpleegkunde 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Vuysere Sylvie
  • Vanhelleputte Philine

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het eerste programmajaar brugopleiding


Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem ben het interdisciplinaire team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. handelen in functie van kwaliteitszorg
15. zich professioneel ontwikkelen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relatie opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

Inhoud

- Inzicht en vaardigheden verwerven in de onderzoekende benadering als hulpverlenend model in individueel contact.
- Uitwisselen van inzichten en ervaringen in verschillende behandelingsmodellen.
- Zicht verwerven op het domein van de gerechtelijke, geestelijke gezondheidszorg.
- Vaardigheden aanleren in het omgaan met cliënten in een gedwongen statuut.
- Zicht krijgen op verpleegkundige interventies om therapietrouw te bevorderen.
- Zicht krijgen op verpleegkundige interventies bij dubbeldiagnose-patiënten.

Overzicht
10u Werkcollege
- De onderzoekende benadering van Peplau
- Therapietrouw
- Dubbeldiagnose

3u Hoorcollege
- Motiverende gespreksvoering

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%