Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Geriatrische verpleegkunde 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Vanhoucke Elise

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1 en 2
Anatomie, fysiologie, pathologie 1

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen

Student kent eigen grenzen, waarden en normen in het kader van de zorg voor de oudere; zij tonen respect voor de persoonlijkheid, waarden en normen van de ouderen. Zij handelen op verpleegkundig professioneel niveau rekening houdend met alle aspecten en dit in een verpleegkundig ethisch referentiekader.


De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resulaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen.

De student kan de zorg toepassen aangepast aan de specifieke zorgbehoeften, gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de oudere


De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een actieve rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor iversiteit in de samenleving
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

De student kan de collega's en andere gezondheidswerkers benaderen vanuit een fundamenteel respect voor de oudere zijn persoonlijk, sociaal, cultureel, etnische en religieuze eigenheid.

Inhoud

Overzicht

Het primaire verouderingsproces
Normale verouderingsprocessen
Biologische veroudering
Systeemveranderingen
Psychische veranderingen
Profiel van de oudere
Vallen bij ouderen
Antropologie en ouderen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen70%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%