Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Stages en praktijkreflectie 2
Docenten
- Dries Lieven
- Van Den Eynde Herman
- Kutten Miriam
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Opleidingsonderdelen:
- Voeding en dieetleer
- Anatomie, fysiologie, pathologie 1
- Inleiding in de verpleegkunde
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent
professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
12. Primaire en secundaire preventie toepassen.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van
de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel te ontwikkelen
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de
visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke
zorgdoelstellingen
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een actieve rol in de samenleving
in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
20. Postief bijdragen tot de profilering van het beroep
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
Inhoud
Opdracht Voedings- en dieetleer (4 STP)
De opdracht Voedings- en dieetleer is een opdracht waarbij de student de werking van de dieetafdeling (voedselbereiding, voedselverdeling, dieetkeuken, dieetuitleg bij de patiënt, …) nagaat en verwoordt. Het doel is het dieetgebeuren beter te leren kennen zodat het interdisciplinaire contact vlot kan verlopen.
Opdracht Anatomie en pathologie(4 STP)
Ter verwerking van de leerstof wordt een opdracht voorzien.
Scriptie-opdracht (4 STP)
Deze opdracht is bedoeld als reflectie over een aspect van de verpleegkundige praktijk. je zoekt betrouwbare informatie op over verpleegkundige situatie of een verpleegkundig probleem of vraag waar je in je eigen praktijkvoering mee wordt geconfronteerd. Je vergelijkt de theoretische inzichten met de concrete werkwijze op de werkvloer en je trekt daaruit een aantal conclusies voor je eigen verpleegkundige praktijk.
Je maakt en verslag over je zoektocht en praktijkreflectie aan de hand van concrete regels en richtlijnen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
opdracht voeding- en dieetleer
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
opdracht voeding- en dieetleer |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% | opdracht anatomie en pathologie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% | scriptie-opdracht |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | | 100% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | | 100% |