Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde

Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kuhn Ernestina
  • Vanhoucke Elise

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

eindcompetenties van de 4de graad verpleegkunde en van het eerste programmajaar brugopleiding


Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
De student toont zich verantwoordelijk voor zijn leerproces. Hij/zij noteert zelfstandig en nauwkeurig tijdens de hoorcolleges en durft vragen om verduidelijking.
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
De student kent eigen grenzen, waarden en normen tegenover de oudere; hij/zij heeft respect voor de persoonlijke waarden en normen van de ouderen.; de student handelt professioneel, rekening houdend met al deze aspecten en een verpleegkundig etisch referentiekader.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student kan verpleeginterventies en maatregelen binnen het kader van ziekenhuishygiëne uitleggen vanuit wetenschappelijke inzichten.
Begrijpt de theoretische begrippen inzake de verschillende studiegebieden van de micro-organismen.
Past de besmettingscyclus toe.

10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De student kan advies geven ter voorkoming van overdraagbare ziekten ( gemeenschap/ziekenhuismilieu) (primaire preventie)
De student kent de bevorderlijke factoren van infectieziekten bij bepaalde risicogroepen
Maatregelen binnen het kader van ziekenhuishygiëne past de student nauwgezet toe.

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
De student kan uitleggen dat hospitalisme enkel kan bestreden worden als alle leden van het team de vastgestelde procedures respecteren, constructief sturen en toepassen.









Inhoud

Deel 1: Maagdarm- en urinair stelsel
Uitwerking van verpleegkundige vaardigheden met betrekking op het maagdarm- en urninestelsel

Deel 2: Geriatrische patiënt
Basis van verouderingsprocessen
Profiel van de oudere
Oudere op spoedgevallen

3: Hygiëne
Hygiëne ( in het ziekenhuis) steunt grotendeels op medische microbiologie. Daarom is medische microbiologie in een opleiding verpleegkunde een steunvak. De kennis moet je helpen op een wetenschappelijk onderbouwde manier verpleeginterventies uit te voeren met als doel de zorgvrager en jezelf te beschermen tegen overdraagbare ziekten en infecties. Aansluitend hiermee bespreken we beknopt enkele aspecten van de ziekenhuishygiëne ter bescherming van de patiënt tegen eventueel bijkomende schade tijdens de hospitalisatie.
Gezien het beperkt aantal contacturen hebben we een selectie gedaan in de onderwerpen en enkel de actuele thema’s beknopt besproken.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%