Hoofdpagina | Brugprogramma Bachelor in de verpleegkunde
Communicatie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties middelbaar onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als persoon handelt naar beroepsspecifieke attitudes
De verpleegkundige als klinisch beoordelaar en zorgverlener verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
De verpleegkundige als lid van het team werkt intra – en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
De verpleegkundige als lid van de samenleving vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
Inhoud
Observatie en communicatie
1. Inleiding
Hierin wordt het belang van de cursus binnen de opleiding en de grote lijnen van de cursus
verduidelijkt.
2. Het communicatieproces
Uitgaande van de basiswet, die stelt dat we steeds communiceren, wordt het basisschema
van de communicatie uitgediept.
3. De waarneming
Waarneming is een actief, en daardoor subjectief, proces waarbij er een voortdurende
wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en
persoonlijkheidsfactoren.
4. Erkenning: passief luisteren
In dit hoofdstuk wordt aandacht besteed aan een aantal vaardigheden die belangrijk zijn voor
het 'passief, erkennend luisteren': goede observatie, aandacht voor non-verbale taal, gebruik
van stiltes, ontwikkelen van de basishouding 'onvoorwaardelijke positieve aanvaarding'.
5. Erkenning: actief luisteren
Uitgaande van Bernstein's theorie over antwoordcategorieën wordt ingegaan op de
verschillende soorten vragen die hulpverleners in een gesprek kunnen gebruiken: open of
gesloten, concretiserende of parafraserende vragen.
6. Communicatieniveau's
In dit hoofdstuk gaat de aandacht specifiek naar de theorie over 'communicatieniveau's'.
Eerst wordt het verschil tussen het inhoudelijke en betrekkingsniveau verduidelijkt, om daarna
dit laatste niveau verder uit te werken aan de hand van Cuveliers axenroos.
7. Echtheid en feedback
Dit hoofdstuk gaat over het belang van de grondhouding 'echtheid'. Hierbij wordt aandacht
besteed aan het acceptatieschema van Gordon, feedback en het uitdrukken van (non-)
acceptatie.
8. Slecht nieuwsgesprek
Aan de hand van een fasering wordt ingegaan op de kenmerken van een adequaat en
inadequaat slecht nieuwsgesprek.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie