Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs
Godsdienst 1
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Werkcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs ASO/BSO/TSO/KSO
In staat zijn om zelfstandig en in groep aan een opdracht te werken
Eindcompetentie
Mbt tot de levensbeschouwelijke en godsdienstige groei, interesses en behoeften:
Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.1 De ervaringsgerichte indicatoren voor goed kleuteronderwijs (betrokkenheid en welbevinden) gebruiken bij het opzetten, verantwoorden en evalueren van het eigen (godsdienst)onderwijs.
1.2 Vanuit de ervaringsgerichte visie werken aan de ontwikkelingsaspecten, leerplan- en ontwikkelingsdoelen.
1.3 Breed observeren met het oog op het kunnen creëren van ontwikkelingsbevorderende leeromgevingen die reële kansen tot betrokkenheid en succesbeleving bieden.
1.4 Inhouden vertalen in activiteiten waarbij passende (multimediale) werk- en groeperingsvormen en ontwikkelingsmaterialen gekozen worden die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kleuters en gericht zijn op de totale persoon.
1.5 Kleuters stimuleren mbt de basisontwikkeling en de algemene en specifieke ontwikkeling.
Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.1 Een democratische klas- en schoolcultuur realiseren op basis van de rechten van het kind en werken aan sociale competentie en verbondenheid bij kls.
2.2 Het welbevinden van kls stimuleren.
Functioneel geheel 3: de leraar als inhoudelijk expert
3.1 Beschikken over vaardigheden om gericht en kritisch informatiebronnen te raadplegen om zo recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende ontwikkelingsgebieden te volgen.
Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
4.2 De opstelling van de materialen en activiteiten in de godsdiensthoek grondig overdenken vanuit de zorg voor een evenwichtig aanbod.
Inhoud
In het opledingsonderdeel 'Godsdienst in de kleuterklas' leer je het Werkplan voor Godsdienst in de Katholieke kleuterschool kennen én je gaat er mee aan de slag.
Vier grote thema's komen aan bod: bidden met jonge kinderen (hoofdstuk 1), de godsdiensthoek (hoofdstuk 2), catechetische verhalen (hoofdstuk 3) en bijbelverhalen (hoofdstuk 4). Elk hoofdstuk geeft je kennis van zake en daagt je met opdrachten uit om materiaal uit te werken voor een zelfstandig aanbod in de kleuterklas.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Wat weten we over het Christendom?
- Werkplan Rooms-Kath. Godsdienst kleuteronderwijs
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | | 90% | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | rituelendoos | 10% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | | 90% | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | rituelendoos | 10% |