In dit opleidingsonderdeel verruimt de student vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om godsdienst te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma.
In het derde jaar worden verschillende levensbeschouwingen / godsdienst verder onder de loep genomen, bestudeert de student levensbeschouwelijke ontwikkeling op verschillende domeinen.
Inspelend op de noden van de studenten worden specifieke inhoudelijk-didactische aandachtspunten verder uitgediept.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën