In het theoretisch portfolio staat de verbinding tussen praktijk en theorie centraal. De student mag kiezen uit verschillende trajecten om de vooropgestelde competenties te verwerven: praktijktheorie met binnenlandse stage of buitenlandse stage, intensive programme of talentontwikkeling. We vertrekken steeds van praktijkervaringen en zoeken verbindingen met theoretische inzichten. Dit kunnen reeds verworven inzichten zijn (bv. uit andere opleidingsonderdelen) of nieuwe inzichten (op basis van eigen opzoekwerk). Naast de verbinding tussen praktijk en theorie oefenen we intensief het maken van een bouwplan, het werken met bronnen (zoekstrategieën) en de schrijfvaardigheden. Het theoretisch portfolio wordt op deze wijze de ideale voorbereiding op het seminarie/eindwerk in het derde jaar.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
- C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
- C08 De MA draagt bij aan de identiteit en de ontwikkeling van het beroep en aan de ‘neergeslagen praktijktheorie’ in het werkveld.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties