Er zijn twee grote delen te onderscheiden: aanvullingen op je kennis van digitale technieken van je bachelorstudie enerzijds en design for testability anderzijds.
Na de studie van de flip-flops volgt het ontwerp van schuifregisters, tellers (synchroon en asynchroon, modulo en binair of decimaal) en het ontwerp van finite state machines (sequentiële logica). De verschillende types van AD en DA convertoren worden besproken. Studie van asynchrone sequentiële schakelingen met hun minimalisatie.
Het is niet voldoende een schakeling te kunnen ontwerpen, je moet ook kunnen nagaan of deze wel juist gefabriceerd is. Dit is het studiedomein van Design for testability. De onderdelen zijn: functionele testgeneratie; structurele testgeneratie (stuck at, foutsimulatie, D algoritme, kritisch pad), design for testability (partitioneren, scan design, BIST, boundary scan design).
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
- 06. Kunnen werken in teamverband
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C09 Engineeringcompetentie:diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor informatica (ELO-ICT).
- C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties