In het lab pneumatiek leert de student via de werking van de verschillende pneumatische basiscomponenten meer complexe besturingsschema's opbouwen. Hij/zij simuleert praktische problemen op schaalmodel om de factoren te herkennen die een proces beïnvloeden. De student lost zelf besturingsproblemen op en ontwerpt pneumatische schema's. Verder zoomt hij/zij in op een aantal industriële bussystemen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
A. Volgtijdelijkheid
Elektromechanica (PBA) / / Pneumatiek en hydrauliek
B. Competenties