De markt wijzigt voortdurend, informatie is een onontbeerlijke noodzaak in de bedrijfswereld. Marktonderzoek kan je moeilijk verwezenlijken zonder een computer. Welke vorm het marktonderzoek ook aanneemt: een enquête, een experiment of een ander onderzoeksinstrument: het gebruik van de laatste versies van de softwareprogramma’s SPSS en Microsoft Excel helpen je de analysecijfers te genereren die je leert interpreteren. SPSS is het gespecialiseerde softwareprogramma bij uitstek voor de verwerking van onderzoek. Toch hebben veel KMO’s dit programma niet in huis en Excel is evenzeer bruikbaar en bovendien alom vertegenwoordigd. We focussen ons in de cursus voornamelijk op het onderzoek obv de enquête, maar zullen zeker zijsprongen maken naar andere methoden. We beantwoorden praktische vragen zoals: "Hoe voer je de antwoorden van een vragenlijst in?" "Hoe zorg je ervoor dat je deze antwoorden duidelijk met behulp van een grafiek of frequentietabel kunt presenteren aan anderen?" "Op welke manieren analyseren we via de pc de samenhang tussen variabelen?" Al doende leer je onderzoeksvragen oplossen, zoals: "Heeft leeftijd een invloed op het feit men al dan niet een product koopt?" De integratie tussen de vakken marktonderzoek, informaticatoepassingen en practicum garanderen dat je in staat zult zijn een marktonderzoek op poten te zetten, uit te voeren en de resultaten ervan verstaanbaar kunt presenteren aan derden. Als marketeer zul je op basis van de resultaten van een marktonderzoek marktgerichte en correcte beslissingen kunnen nemen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties