Optie 1: Studenten werken twee thema's vakoverschrijdend uit:
Om tegemoet te komen aan (toekomstige) verwachtingen t.a.v. de leraar secundair onderwijs, leert de student vakoverschrijdend thematisch te werken. Belangrijke aspecten die hierbij behandeld worden, zijn:
- het selecteren van thema's op basis van actualiteit, leerlingobservaties, ...;
- het brainstormen en zoeken van achtergrondinformatie, samenstellen van een themamap;
- het selecteren van zinvolle samenhangende gehelen;
- het uitwerken van didactische pakketten;
- het verantwoorden van keuzes.
Optie 2: Studenten bereiden een extra-muros-activiteit voor naar een lerarenopleiding in het buitenland die doorgaat in het tweede semester. Na de voorbereiding sluiten zij aan bij optie 1 voor het vakoverschrijdend uitwerken van 1 thema.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties