De elementaire halfgeleidercomponenten zoals diodes, bipolaire tranistors, MOS-transistors en schakelelementen heb je leren kennen in het eerste jaar. In het tweede jaar maak je je vertrouwd met heel wat elektronische schakelingen uit de praktijk. Bij de diodeschakelingen komen vooral clipping, clamping en gelijkrichting aan bod. Bij de transistorschakelingen bestudeer je instelmogelijkheden, versterking en schakelgedrag. De werking van schakelingen met operationele versterkers wordt toegelicht; hierbij wordt de nadruk gelegd op het gebruik van deze component in lineaire analoge systemen. In het labo bouw en simuleer je een aantal schakelingen en test je ze ook uit. Hiervoor gebruik je de nodige labotoestellen zoals oscilloscoop, functiegenerator, voeding en multimeter.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s
- 06. Kunnen werken in teamverband
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
- C10 Engeringscompetentie:diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor elektrische systemen (IW).
- C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
A. Volgtijdelijkheid
Industriële wetenschappen (ABA) / / Elektronica
B. Competenties