In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om de ontwikkeling van jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen te stimuleren. Daartoe leert de student vanuit een gepaste basishouding hun leef- en ervaringswereld kennen en begrijpen. Ook leert de student de geschikte pedagogische en didactische aanpak kennen.
De nadruk ligt op een zorgbrede houding, met oog voor diversiteit.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
A. Volgtijdelijkheid
Onderwijs: secundair onderwijs (PBA) / / Pedagogisch-didactische vorming deel 1
B. Competenties