In een groepswerk kunnen de studenten een gespecialiseerde, verpleegkundige zorgsituatie kritisch analyseren. Uit deze kritische analyse formuleren de studenten een concrete, heldere probleemstelling en doelstellingen. Door raadpleging van verschillende, relevante informatiebronnen wordt de geformuleerde probleemstelling ontrafeld. De studenten lezen en begrijpen vakliteratuur in verschillende talen en gebruiken de informatie, die ze hebben verzameld, om een literatuurstudie te ontwikkelen die evidence based is.
De studenten gebruiken nadien de informatie, die ze hebben verzameld, voor het maken van hun concreet product binnen de voorafbepaalde zorgcontext:
Ze maken een plan van aanpak over de implementatie van hun kwaliteitsproject en voeren het uit. De studenten kunnen in groep op een optimale manier samenwerken. en kunnen kritisch reflecteren m.b.t. het eigen en gezamelijk leerproces. Ze maken een ethische reflectie over het onderwerp.
Als kers op de taart stellen de studenten hun project in groep voor aan een groep van toehoorders en experten. Voorbereidend leeswerk hiervoor is een schriftelijke neerslag van het project in overeenstemming met de bundel 'Afstudeerproject'.