Digitale systemen (2009-2010)

We maken de student vertrouwd met de beginselen van de digitale logica. De student bestudeert  en ontwerpt eerst schakelingen rond combinatorische systemen met specifieke IC’s zoals multiplexers, adders, comparatoren en code-omvormers. De werking van de componenten wordt verduidelijkt aan de hand van vele praktische schema's en toepassingen. Daarna gaan we over tot sequentiële systemen met de flipflop als voornaamste IC. De kern is het oplossen van verscheidene praktische situaties met de flipflop als hoofdcomponent. Naast het vele ontwerpen is de controle een belangrijk aspect die aan de hand van simulatie gebeurt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • BC4 ICT-systemen ontwikkelen
  • BC7 ICT-systemen testen en beproeven

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
05101013
Code:
05101013
Vakcoördinator:
Bart Eestermans
Semester:
2
Studiepunten:
6
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend