Stage (2009-2010)

Stage maakt deel uit van het curriculumonderdeel praktijk. In het opleidingsonderdeel stage krijgt de student de kans om onder begeleiding van opleidingsdocenten en mentoren handelingsbekwaamheid te verwerven in reële praktijksituaties. 

Bij de aanvang van de opleiding leert de student tijdens de stage functioneren in een eerder eenvoudige context, naarmate de opleiding vordert, leert hij functioneren in meer complexe klas-en schoolsituaties, die de realiteit van het kleuteronderwijs in toenemende mate benaderen.
In het begin ligt het accent op het gestructureerd, correct, doelgericht en creatief leren voorbereiden en begeleiden van de verschillende soorten ervaringssituaties waarmee in de klaspraktijk gewerkt wordt. Welbevinden en betrokkenheid vormen hierbij de belangrijkste richtsnoeren. Geleidelijk worden deze ervaringssituaties geïntegreerd binnen een logisch opgebouwde, thematische dag- en weekplanning, waarin tevens milieuverrijking voorzien wordt.
Naarmate het jaar vordert, bekwaamt de student zich in  klasorganisatie, milieuverrijking, doelgericht en thematisch werken vanuit observaties. Bij de uitwerking van thema's zorgt de student voor een goede aansluiting bij de specifieke noden van de kleuters, ook voor risico-kleuters, kinderen met een andere culturele achtergrond. 

Het hele jaar door werkt de student aan het leren functioneren in een team, het zich bekwamen in zijn rol als partner van ouders en verzorgers, als partner van externen. 

Aan het einde van deze stage beschikt de student over de aanvangscompetenties voor de praktijk. 

De student reflecteert gedurende heel de stageperiode over zijn competentie-evolutie. 

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 05. Leiding geven

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
11106747
Code:
11106747
Vakcoördinator:
Astrid Cornelis
Semester:
1+2
Studiepunten:
16
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Neen
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend