Inleiding in de vroedkunde
Je zal op een kritische wijze leren om vanuit het zorgsysteem 'Integrerende Verpleegkunde' problemen van de individuele patiënt op een systematische en doelgerichte manier te onderkennen, te analyseren en te benoemen. Je zal leren om in samenspraak met de patiënt een plan te maken en uit te voeren, waarbij evaluatie een centrale plaats inneemt. In functie van de individuele patiëntbenadering maak je eveneens kennis met de meest gebruikte meet- en registratie-instrumenten, welke een beeld weergeven van de zorgbehoefte van de individuele patiënt. Eveneens zal je vernemen dat het centraal stellen van de patiënt een belangrijke opdracht is voor iedere (toekomstige) vroedkundige. Vanuit de cursus maak je kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de vroedkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe we dit centraal stellen van de patiënt in de praktijk kunnen verwezenlijken. Dit alles wordt gekaderd binnen de geschiedenis van de vroedkunde en de huidige Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg.
Omgaan met relevante informatiebronnen
Deze cursus omvat een eerste kennismaking met relevante informatiebronnen die een toekomstig verpleegkundige kan gebruiken in het kader van evidence based practice. De student leert op een efficiënte wijze een zoekstrategie op te bouwen, verantwoorde keuzes te maken in het enorme aanbod van publicaties, een eerste aanzet te maken tot het schrijven van een werkstuk (structuur van een paper, opstellen van een conceptueel model, ...), en op een correcte wijze te refereren volgens de APA-stijl.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
- C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
- C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
- C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
- C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
- C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
- C13 De vroedvrouw kent de wetgeving en het beleid met betrekking tot haar beroep en laat haar professionele activiteit door deze bepalingen sturen.
- C14 De vroedvrouw levert een actieve bijdrage aan kwaliteitsbevorderende processen door de implementatie hiervan te ondersteunen en te bewaken.
- C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties