Al eens een fuif georganiseerd? Ongelooflijk hoe je goed op tijd honderd en een dingen moet beginnen te plannen.
Je mag niet treuzelen om een gepaste zaal te reserveren, maar ook moet je veiligheidsnormen bestuderen, beslissen wie je gaat uitnodigen, het juiste aantal liters bier en frisdrank schatten en bestellen, voorschotten betalen, kaarten verkopen ... Zelfs de retours van het leeggoed moet je plannen. En natuurlijk hou je aan het eind van de rit liefst nog wat centen over.
Wie zo’n logistiek project tot een goed eind wil brengen, moet een kei zijn én kunnen rekenen op een team solide medewerkers.
Elke dag nemen mensen tal van logistieke beslissingen: ze werken wachtlijsten in ziekenhuizen weg, plannen de productie van MP3-spelers of sturen containers van Antwerpen naar Seattle. En telkens weer sturen ze met de juiste communicatie mensen en middelen doorheen heel het logistieke proces.
Logistiek zorgt ervoor dat producten (goederen, diensten of informatie) bij een klant geraken waar, wanneer en hoe die dat wil. Want alleen dan zal hij tevreden zijn en willen betalen voor de logistieke service.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 De rol van adviseur.
- C04 De rol van coördinator.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Beginnend bachelor-student met een secundaire opleiding of meer.