Het opleidingsonderdeel pedagogisch-didactische vorming en zorg komt in het opleidingsprogramma aan bod in twee opleidingsonderdelen. In deel 2 ligt het accent op het verwerven van de specifieke pedagogisch-didactische inzichten waarover een leraar kleuteronderwijs moet beschikken om als opvoeder van kleuters en visie op opvoeden te ontwikkelen en een ervaringsgerichte opvoedingsstijl te leren kennen en hanteren in de beroepspraktijk. Daarnaast is het ook bedoeld om de student adequaat en ervaringsgericht te leren omgaan met en inspelen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van elke kleuter.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties