Het verkorte traject Bachelor in Kleuteronderwijs richt zich tot kandidaten die reeds een Bachelordiploma behaald hebben, die beschikken over de algemene competenties van een Bachelor.
De heroriëntatiemodule zorgt voor een heroriëntering specifiek gericht naar het verwerven van de basiscompetenties voor de leraar kleuteronderwijs. Hierbij gaan we ervan uit dat de student via gerichte zelfstudie en coaching zich kan heroriënteren.
In het eerste luik van dit opleidingsonderdeel komen de basisbeginselen van de didactiek van het kleuteronderwijs aan bod. We zoomen in op de principes van het ervaringsgericht kleuteronderwijs. In het tweede luik verwerft de student een basis om de 3 ontwikkelingsdomeinen van de kleuter gericht te observeren en te stimuleren: de psychosociale, de sensomotorische en de cognitieve ontwikkeling.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties