We maken de student vertrouwd met de beginselen van de digitale logica. Eerst bestudeert en ontwerpt de student schakelingen rond combinatorische systemen met specifieke IC’s zoals multiplexers, adders, comparatoren en code-omvormers. De werking van de componenten wordt verduidelijkt aan de hand van vele praktische schema's en toepassingen. Daarna gaat de student over tot sequentiële systemen met de flipflop als voornaamste IC. De kern is het oplossen van verscheidene praktische situaties met de flipflop als hoofdcomponent. Als laatste zal het aspect van analoog naar digitale conversie en omgekeerd behandeld worden. Naast het vele ontwerpen is de controle een belangrijk aspect dat aan de hand van simulatie gebeurt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties