Vooral de drie-fasensystemen komen uitgebreid aan bod, zowel voor symmetrische als asymmetrische belastingen. De student leert het vectordiagram tekenen en vermogens en spanningsvallen berekenen in drijfkrachtsystemen. Ten slotte bespreken we ook transformatoren, zowel éénfasige als driefasige, en dit in kleine en grote uitvoeringen. In de labolessen bouwt de student een aantal proefopstellingen om het gedrag van elektrische kringen te bestuderen. Verder verricht de student, aansluitend op de theorielessen, metingen op driefasige netten en transformatoren. De student leert veilig omgaan met elektrisch materiaal en verstandig werken aan elektrische toestellen en machines.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- Rol 1: ontwerp en engineering van een product, systeem of dienst
- BC01 toestellen en systemen ontwikkelen
- BC02 toestellen en systemen testen en beproeven
- BC03 een technisch dossier samenstellen
- Rol 2: een product of een systeem installeren en onderhouden
- BC04 systemen installeren
- BC05 systemen in bedrijf stellen
A. Volgtijdelijkheid
Elektrotechniek (PBA) / / Elektriciteit 1
B. Competenties