De meest gebruikte elektromotor draait op drijfkracht. De driefasige asynchrone motor onderwerpen we aan een uitgebreid onderzoek. De student leert heel veel praktische aspecten van deze motor kennen. Nochtans zullen we ook iets meer theoretisch ingaan op de werking van de machine. De student is dan in staat heel wat berekeningen op deze motor uit te voeren. Ook andere motoren komen aan bod zoals de gelijkstroommotor (en generator), eenfasige motor en ook enkele speciale types. In de labolessen bouwt de student een aantal proefopstellingen om het gedrag van elektrische kringen en motoren te bestuderen. De student leert veilig omgaan met elektrisch materiaal en verstandig werken aan elektrische toestellen en machines.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
- BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
- BC17 Technische ondersteuning verlenen.
A. Volgtijdelijkheid
Elektromechanica (PBA) / / Elektriciteit lab
B. Competenties