De meest gebruikte elektromotor draait op drijfkracht. De driefasige asynchrone motor onderwerpen we aan een uitgebreid onderzoek. De student leert heel veel praktische aspecten van deze motor kennen. Nochtans zullen we ook iets meer theoretisch ingaan op de werking van de machine. Ook andere motoren komen aan bod zoals eenfasige motor en ook enkele speciale types. Met zijn kennis van gelijkstroom, wisselstroom, transformatoren en asynchrone motoren zal de student merken dat in een synchrone machine de vroeger geziene principes allemaal samengevoegd zijn. In de labolessen bouwt de student een aantal proefopstellingen om het gedrag van elektrische kringen en motoren te bestuderen. Hij leert veilig omgaan met elektrisch materiaal en verstandig werken aan elektrische toestellen en machines.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- Rol 1: ontwerp en engineering van een product, systeem of dienst
- BC02 toestellen en systemen testen en beproeven
- BC03 een technisch dossier samenstellen
- Rol 2: een product of een systeem installeren en onderhouden
- BC04 systemen installeren
- BC05 systemen in bedrijf stellen
- Rol 3: de technische aspecten van een productieproces beheren
- BC09 controles uitvoeren
- BC10 afregelingen uitvoeren
A. Volgtijdelijkheid
Elektrotechniek (PBA) / / Elektriciteit 1
B. Competenties