Het opleidingsonderdeel zelfsturing en communicatieve vaardigheden is gericht op het verwerven van competenties ivm het leren reflecteren op het eigen leerproces en op het eigen functioneren in de beroepspraktijk. Het creëert bij de student een positieve ingesteldheid tav levenslang leren en permanente professionele ontwikkeling. Daarnaast bereidt het de student voor op het efficiënt en effectief functioneren en communiceren in een team, tav ouders en tav externen. Het opleidingsonderdeel staat op het programma in het eerste en tweede jaar van de opleiding.
In het tweede jaar ligt het accent wat betreft zelfsturing op het zelfstandig, kritisch reflecteren op de opleiding en gericht suggesties doen voor bijsturing, het begeleid reflecteren op de beroepspraktijk vanuit inzicht in beroepscompetenties en het vinden van geschikte oplossingen. In het onderdeel communicatieve vaardigheden ligt de nadruk op het efficiënt en effectief functioneren en communiceren in de klasgroep, in de stageschool en met externe actoren en leert de student functioneren als taalpedagoog in de kleuterklas.