Aan de hand van projectwerk toets je de theorie van één of meerdere cursussen aan de praktijk. Projecten milieubeheer vallen in het derde jaar uiteen in twee onderdelen: een project landschapsecologie en een project milieucoördinator B.
Het project landschapsecologie behelst een analyse van een gebied van ongeveer 5 op 4 km waarbij de hoofdbedoeling is het ontrafelen van zowel verticale als horizontale relaties van landgebruik. Deze relaties worden blootgelegd na een historische en een thematische kaartstudie.
In het project milieucoördinator B verwerven de studenten de praktische vaardigheden die zij nodig hebben voor het uitoefenen van het beroep van milieucoördinator.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties