Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma. In dit opleidingsonderdeel verwerft de student vakkennis, vakdidactische principes, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om aardrijkskunde te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. In het derde jaar staan ecologische problemen, duurzame ontwikkeling en vakdidactische vertalingen centraal. Daarnaast maakt de student kennis met een aantal hedendaagse cartografische toepassingen. I.f.v. levenslang leren krijgt de student kansen om lacunes in zijn kennis en vaardigheden gericht bij te sturen o.a. via verschillende navormingskanalen. Een typisch geografische werkvorm is de excursie. Over de drie leerjaren varieert het aantal verplichte excursiedagen tussen de 10 en 15. Ze kunnen gegroepeerd worden tot meerdaagse excursies. In het tweede of derde jaar gaat minstens één meerdaagse naar het buitenland. De keuze van de onderwerpen voor de excursie sluit aan bij zowel fysische als sociaal-economische thema's uit het leerplan van het secundair onderwijs. Ze vormen over de drie opleidingsjaren een geheel.