Beleidsinformatica (2009-2010)

De studenten verwerken de eerder verworven kennis van Excel op een beleidsondersteunende wijze.  Daarbij wordt de creativiteit met het gebruik van gekende formules gestimuleerd.  Via de opbouw van sjabloons, die algemeen aanpasbaar zijn, proberen ze eenvoudige beleidsondersteunende tools te leveren.  Verder diepen ze de mogelijkheden van draaitabellen uit.

Voor werksituaties met iets meer financiêle slagkracht maken de studenten kennis met gespecialiseerde planningstools zoals Hannah.  In dat laatste pakket worden simulaties gemaakt voor bv. de oprichting van een onderneming of uitbreidingsplannen. 

Via een interview met een bedrijf of andersoortige organisatie rapporteren de studenten over de planning en budgettering die er gebeurt en de daarvoor gebruikte tools.  Het resultaat van de bevindingen wordt voor de klasgroep gepresenteerd.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
02105629
Code:
02105629
Vakcoördinator:
Marieke Van Beylen
Semester:
1+2
Studiepunten:
12
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Neen
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend