Dit opleidingsonderdeel uit het eerste en tweede opleidingsjaar bestaat uit werksessies, waarin de student onder begeleiding van docenten geïntegreerde, praktijkgerichte opdrachten uitvoert. De werksessies zijn een rechtstreekse voorbereiding op de eigenlijke stage.
In het tweede jaar ligt het accent op de pedagogisch-didactische bekwaamheid met aandacht voor diversiteit.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
A. Volgtijdelijkheid
Onderwijs: secundair onderwijs (PBA) / / Pedagogisch-didactische vorming deel 2
B. Competenties