In het programma van elke opleiding is in het derde jaar ruimte voorzien voor een keuzemodule. Deze ruimte in het programma is gecreëerd om de student kans te geven tot zelfregie en zelfstandig leren en sluit daarmee aan bij de groeilijn naar zelfstandig en zelfverantwoord leren, vastgelegd in het opleidingsconcept. De keuzemodule is een opleidingsonderdeel van 3 studiepunten dat de student vrij kiest uit een gevarieerd en evenwichtig samengesteld aanbod van keuzemogelijkheden. De competenties die de student via de keuzemodule verwerft, betekenen een meerwaarde voor de persoonlijke ontwikkeling van de student tot autonome beroepsbeoefenaar. De keuzemodule geeft de student de kans om interdisciplinaire interesse te ontwikkelen. Er wordt een ruim aanbod voorzien van keuzemodules en de student kan ook een module kiezen uit een andere opleiding.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C08 Partner van externen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties