Biotechnologie (2009-2010)

Dit opleidingsonderdeel is voornamelijk gericht op biomedische toepassingen. De student zal de structuur en functie van DNA en RNA gedetailleerd bestuderen. Processen zoals replicatie en genexpressie worden ontrafeld om zo een beter beeld te vormen van het functioneren van een cel. Vervolgens leert de student hoe elementen van deze natuurlijk voorkomende systemen, gebruikt worden door de gentechnoloog om het genetische materiaal van een organisme te analyseren en te manipuleren. Tijdens het labo zal de student een aantal DNA-basistechnieken in de vingers krijgen en hierbij leren werken met kleine hoeveelheden en volumes gebruik makend van automatische micropipetten. De student leert eveneens Engelstalige protocollen interpreteren en een laboschrift correct bij te houden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 De BLter kan doordacht wetenschappelijke informatie en kennis aanwenden om een kwalitatief hoogstaande functionaliteit te garanderen.
  • C02 De BLter is in staat om nauwkeurig, betrouwbaar, kritisch, systematisch en efficiënt laboratoriumanalyses uit te voeren (= voorbereiding en meten) met aandacht voor de eisen van een georganiseerd kwaliteitssysteem.
  • C03 De BLter kan de bekomen onderzoeksresultaten en meetgegevens op een correcte wijze verwerken in een rapport en dit professioneel overbrengen aan derden.
  • C04 De BLter is vertrouwd met de specifieke veiligheids-, milieutechnische, hygiënische en deontologische principes of aspecten van het werken in een medisch, bio(techno)logisch of farmacologisch laboratorium en kan de voorschriften terzake correct toepassen.
  • C05 De BLter kan werkschema’s opstellen en chronologisch plannen en kan deze werkschema’s binnen een redelijk tijdsbestek uitvoeren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
06002116
Code:
06002116
Vakcoördinator:
Lydia Hendriks
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Neen
Deeltijds:
Deeltijds tweede deel
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend