Functies van het sociaal cultureel werk (2009-2010)
Synthese
We verdiepen ons in drie vragen rond het SCW: Wat is de kern en de eigenheid van het SCW en de SCW’er ? Wat betekenen de 4 functies van het SCW en hoe verschijnen ze in het werkveld ? Welke kernthema’s, actuele tendensen en specifieke vraagstukken voor werkers in het sociaal-cultureel werk dienen zich vandaag aan in het SCW ?Zelf lezen, reflecteren, verbinden met de stage-ervaringen, praktijken bezoeken, discussie en het opbouwen van een eigen visie staan centraal.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
C08 De MA draagt bij aan de identiteit en de ontwikkeling van het beroep en aan de ‘neergeslagen praktijktheorie’ in het werkveld.