In het project Rationeel eneregiegebruik in gebouwen gaat de student na hoe de eindgebruiker kan besparen op zijn energierekening door bv., hoogfrequent TL-verlichting, toerentalgeregelde aandrijvingen of hoogrendementsmotoren te gebruiken. De student bezoekt een bedrijf en gaat na welke energiebesparingsmaatregelen in die concrete situatie kunnen toegepast worden.
In het gedeelte verlichting leert de student een installatie voor noodverlichting ontwerpen en berekenen. Daarna bekijkt de student een aantal systemen waarmee de algemene verlichting kan bestuurd worden. Tot slot bestudeert de student de ergonomische en economische aspecten van een verlichtingsinstallatie zodat hij een evenwichtige verlichtingsoplossing kan ontwerpen.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- Rol 1: ontwerp en engineering van een product, systeem of dienst
- BC03 een technisch dossier samenstellen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties