In analoge ontwerpen leert de student eerst analoge filters ontwerpen en gebruikt hij/zij daarbij ook software zoals matlab en multisim. Het CMOS gedeelte van anologe ontwerpen geeft een stevige basis om te leren analoge geïntegreerde circruits (analoge chips) te maken in een standaard 'digitale' CMOS technologie. De student gaat eerst met een 'analoog' vergrootglas inzoomen op het gedrag van de MOS transistor. Deze gedragsbeschrijvingen gaat hij/zij dan gebruiken om allerlei intrigerende schakelingen te bekijken. Dit begint bij eentransistorschakelingen als de common-source versterker, de common-gate versterker en de source follower en gaat tot het ontwerp van de bouwblokken van een operationele vesterker (OPAMP). Alle aspecten en uitdagingen van analoog ontwerp komen daarbij aan bod: vermogenverbruik, voedingen, stroomspiegels, versterking, bandbreedte, lineariteit, ruis en stabiliteit. Je leert ook werken met SPICE gebaseerde analoge IC simulatoren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 06. Kunnen werken in teamverband
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
- 05. Een appreciatie kunnen maken van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties