In dit opleidingsonderdeel verruimt de student de vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om ICT te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste graad van het secundair onderwijs en (Toegepaste) Informatica te onderwijzen aan leerlingen van de 2de graad van het secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs.
De student verwerft tevens vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om de technische en pedagogische functie van ICT-coördinator uit te oefenen in zowel het lager als het secundair onderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma.
In dit opleidingsonderdeel worden alle verworven competenties geïntegreerd in een pedagogisch‑didactisch kader.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties