In dit opleidingsonderdeel verruimt de student vakkennis, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om Frans te onderwijzen aan leerlingen van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs en het volledige beroepsonderwijs. Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma. In het derde jaar gaat hij de verworven kennis uitbreiden en toepassen. Op didactisch vlak integreert hij het gebruik van de moderne media, bouwt hij zelfstandig grotere leereenheden uit met aandacht voor communicatieve aanpak in aanbreng, inoefening en evaluatie. Hij ontwikkelt een eigen onderwijsstijl die hij motiveert vanuit inzicht in de actuele pedagogische en didactische principes.
De student breidt z'n kennis uit ivm de grote Franse literaire stromingen en diverse aspecten van de Franse cultuur en maatschappij.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C05 Innovator-onderzoeker.
C07 Lid van schoolteam.
C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
C10 Cultuurparticipant.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
Onderwijs: secundair onderwijs (PBA) / FR / Frans deel 3