In het geïntegreerde opleidingsonderdeel 'intercultureel onderwijs', dat geprogrammeerd staat in het derde jaar van de opleiding, leert de student constructief omgaan met de sociaal-culturele en talige diversiteit in de klas en de school in het algemeen en in de grootstedelijke context in het bijzonder. De student leert ervaringsgericht inspelen op de diverse interesses, mogelijkheden en specifieke noden van kleuters zodat, via de onderwijspraktijk, maximale groeikansen geboden kunnen worden. Bijzondere aandacht wordt geschonken aan de bewustwording en ontwikkeling van de persoonlijke attitude.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties