Pedagogisch-didactische vorming deel 1 (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student inzichten, vaardigheden en attitudes die hij nodig heeft om les te geven aan leerlingen van de lagere school. De student maakt kennis met een aantal pedagogisch-didactische items die van belang zijn voor de onderwijspraktijk in de lagere school.

De student maakt kennis met de leefwereld van het lagere schoolkind. Hij leert het gedrag van kinderen gericht observeren. Hij staat stil bij het leren van kinderen. In functie van de stages bestudeert de student de verschillende aspecten van een les(voorbereiding). Daarnaast maakt de student kennis met het ervaringsgericht onderwijs en de daarin zo belangrijke betrokkenheidverhogende factoren.De student verkent het Vlaamse onderwijslandschap.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen voorkennis vereist.

OO:
10105517
Code:
10105517
Vakcoördinator:
Carin Smolderen
Semester:
1
Studiepunten:
3
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend