Klinisch onderwijs (2009-2010)

Stage is een leerervaring in het toekomstig werkveld die gepaard gaat met doelgerichte hulp door deskundige begeleiders (stagebegeleiders uit de school, mentoren vanuit het werkveld zelf). De stage loopt over twee perioden: 1 periode van 8 weken en 1 periode van 6 we. Tijdens de periode van 8 weken loop je stage op een heelkundige of geneeskundige dienst. Voor de periode van 6 weken kies je uit: geriatrie, psychiatrie, pediatrie, sociale, heelkunde of geneeskunde. Tijdens je stage is het mogelijk om een sattelietstage (tweetal dagen) te doen op een plaats/dienst naar keuze in functie van je leertraject (bv: operatiekamer, dieetkeuken, apotheker,...) Je maakt tijdens deze stages 2 projecten die je kennis, kunde en attitude testen met betrekking tot de verpleegkunde. Daarnaast neem je per stageperiode deel aan supervisiesessies die je helpen om problemen/ervaringen op stage te reflecteren en te evaluaren. Elke stageperiode moet je voorbereiden met het invullen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). De evaluatie van de stage zal gebeuren op basis zelfevaluaties en dagelijkse feedback van mentoren, experten en stagebegeleider (verkregen uit leer- en/of werkbegeleiding). In je -gestuurde -portfolio bundel je al uw kennis en ervaringen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC16 Medestudenten begeleiden.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
07108215
Code:
07108215
Vakcoördinator:
Nicky Lembrechts
Semester:
1+2
Studiepunten:
20
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend