Relationele vorming deel 1 (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel staat in het eerste en tweede jaar op het programma. De student ontwikkelt sociale vaardigigheden en verwerft inzichten en vaardigheden die hij nodig heeft om in relatie te treden met kinderen, jongeren, ouders, collega's en directie.  In het eerste jaar ligt de klemtoon op het inzicht krijgen in de eigen omgangsstijl en sociaal gedrag met behulp van een aantal instrumenten en kaders. De student leert zijn eigen sociale vaardigheden versoepelen, verfijnen en verruimen. Hij/zij onderzoekt in een eerste fase de relatie met zichzelf om daarna de stap te zetten naar de relatie met 'een ander' en met de groep. Hij/zij denkt na over opvoeding vanuit eigen ervaringen en staat stil bij verschillende opvoedingsstijlen en opvoedingsmilieus.

A. Algemene competenties

  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C02 Opvoeder.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
11106022
Code:
11106022
Vakcoördinator:
Caroline Heyselberghs
Semester:
Studiepunten:
3
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend