Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het competentiegeheel specifieke pedagogisch-didactische vorming en vaardigheden. In dit opleidingsonderdeel wordt de blik gericht naar het bredere kader waarin een leerkracht (of educatieve begeleider) functioneert. Het is ook een voorbereiding op de overgang van opleiding naar werkveld en de student verwerft inzichten in de brede onderwijs- en educatieve context.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Dit opleidingsonderdeel is slechts zinvol voor studenten die op het punt staan om de overstap te maken van opleiding naar werkveld.