De elementen die in het eerste jaar ICT aan bod komen, zijn alle ondersteunend voor de gehele opleiding, zodat ICT in de klaspraktijk vanaf het tweede jaar een geïntegreerde plaats kan krijgen.
Zowel de noodzakelijke ondersteunende vaardigheden als visievorming en achtergronden bij ICT in deze opleiding krijgen hun plaats.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties