Integrerend werken en beroepsethiek (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel leren studenten professioneel te handelen vanuit een integratie van inzichten, methodisch handelen, theoretische modellen en een ethisch referentiekader. De volgende inhouden komen aan bod: casestudy, procesgericht werken, werken met bijzondere doelgroepen, budgethulpverlening, groepsmaatschappelijk werk, bindkracht, bemiddelen, casemanagement, oplossingsgericht werken, de ethische grondhouding en het ethisch discour.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.

A. Volgtijdelijkheid

Sociaal werk (PBA) / / Methodische dialoog

B. Competenties

OO:
04103288
Code:
04103288
Vakcoördinator:
Mark Vanbroekhoven
Semester:
Studiepunten:
9
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Neen
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend