In dit opleidingsonderdeel leren studenten professioneel te handelen vanuit een integratie van inzichten, methodisch handelen, theoretische modellen en een ethisch referentiekader. De volgende inhouden komen aan bod: casestudy, procesgericht werken, werken met bijzondere doelgroepen, budgethulpverlening, groepsmaatschappelijk werk, bindkracht, bemiddelen, casemanagement, oplossingsgericht werken, de ethische grondhouding en het ethisch discour.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
A. Volgtijdelijkheid
Sociaal werk (PBA) / / Methodische dialoog
B. Competenties