De volgende thema's komen aan bod: correspondentie, vergaderen en notuleren, telefoneren, presenteren, citeren, parafraseren en refereren, rapporteren, taal- en stijlbeheersing.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- BAECKENS, Roger en MEUKENS, Peter, 2003. Zakelijke communicatie. Kapellen, Pelckmans.
- VAKGROEP NEDERLANDS, 2010. Communicatieve vaardigheden. Niet gepubliceerde cursus.
- KATHOLIEKE HOGESCHOOL KEMPEN, 2010. KHKempen Stijlwijzer.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving