Capita selecta intensieve zorgen (2009-2010)

 
In dit Intensieve zorgonderdeel maak je kennis met verschillende multidisciplinaire ICU-topics zoals voedingsaspecten, farmacologie, coagulatie en hygiëne. Het inhoudelijk aspect van de opleiding vertrekt vanuit de basiscompetenties van bachelor verpleegkunde en beoogt de competenties aan te reiken die gesteld worden aan Intensieve zorgverpleegkundigen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
Toelichting:
 

-    Wetenschappelijke kennis hanteren inzake oorzaken, herkenning, patho-fysiologie,
      eerste hulp, spoedbehandeling, farmacologie, pijnbehandeling en eventuele intensieve
      behandeling van de aandoeningen, letsels en spoedeisende situaties die zich in eenheid
      intensieve zorg voordoen

-    Observeren, bewaken, interpreteren, registreren en rapporteren van de vitale functies;
      deze ondersteunen en zo nodig overnemen in hoogtechnologische omgeving

-    Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
      stressbestendigheid

-   Professioneel, ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen

-   Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief met oog voor
     hygiëne, ergonomie en economie.

-   Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.

-   Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd
     op cliëntsysteem en zorgsysteem

-   Primaire en secundaire preventie toepassen

-   Ontwikkelen van Klinisch leiderschap

-   Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken bij gemeenschappelijke
     zorgdoelstellingen.

-  Openstaan voor vernieuwing, assertiviteit en stressbestendigheid in hoogtechnologische
    zorgomgeving

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Dr. Vanspringel,G 52009) Farmacologie. Niet gepubliceerde cursus

Mevr. Misschaert,M (2009) Hygiëne. Niet gepubliceerde cursus

Dr. De Readt (2007) Coagulatie. Niet gepubliceerde cursus

Dr. Van Utterbeeck,M (2009) Voeding op IZ. Niet gepubliceerde cursus

Dhr. Colenbie,L (2005) Orgaandonatie. Niet gepubliceerde cursus

Dhr. Pieters,K (2009) Registraties op IZ. Niet gepubliceerde cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
09289021
Code:
09289021
Vakcoördinator:
Tom Jordens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands