Filosofie (2009-2010)

Een inleiding in de filosofie behelst zowel 'filosofie leren' (leren hoe filosofen filosoferen/filosofeerden) als 'leren filosoferen' (zelf leren nadenken vanuit actuele situaties). Vanuit deze twee polen gaan we in op thema's als 'mens- en wereldbeeld', 'ziekte en gezondheid in veranderende wereldbeelden', en 'kwaliteit van leven'.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
  • C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
  • C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
  • C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
  • C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Ine Van Den Eynde, Bevragend leren denken: inleiding in de filosofie, 2006, niet gepubliceerde cursus met handouts en leesteksten, KhKempen, Turnhout, 100p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
09285090
Code:
09285090
Vakcoördinator:
Ine Van Den Eynde
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands